Nu siger du nok kvalitet …

apr 6, 2020 | Test

Det der ord “kvalitet” det bruger vi godt nok meget. Vi taler om at agile sikrer kvalitet, om at vi skal have høj kvalitet, at vi har et “kvalitetsmindset”…………….men når du siger kvalitet mener du så det samme som din nabo? eller som din ledelse? Der defineres testpolitikker og kvalitetspolitikker hvor der sættes vision og mål for test og kvalitet – husker i at starte med at finde ud af hvad kvalitet er hos jer?

Ofte når jeg besøger virksomheder bliver ordet brugt i flæng, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om vi overhovedet mener det samme? En ting er selvfølgelig om vi taler om kvalitet i processen eller kvalitet i produktet, men også bare helt banalt; hvad betyder ordet kvalitet. Et par eksempler:

Den store Danske Ordbog: Grad af gode egenskaber som noget besidder, fx afhængigt af materialevalg, udførelse, avls- eller dyrkningsmetoder eller talent

Dictonary.com: An essential or distinctive characteristic, property, or attribute

Personligt kan jeg godt lide den som Jerry Weinberg oprindeligt defineret og som senere er blevet beriget af både Michael Bolton og James Bach:

Quality Is Value To Some Person, At Some Time, Who Matters

Og hvorfor er denne diskussion og definition vigtig? jo vi måler til højre og venstre ude i projekter og teams, der defineres metrikker og KPI’er for snart sagt alt under paraplyen af “kvalitet”, men måske det var smart at starte med at finde ud af hvad vi mener kvalitet er før vi sætter mål for hvor vi skal hen og hvordan vi måler om vi kommer dertil?

Måske skulle vi starte med målet inden vi begyndte at finde på alle mulige og umulige metrikker som der skal samles data op til?

Når vi er så langt at vi har den grundlæggende definition på plads så var det måske værd at besøge Gavin’s 8 dimensioner på kvalitet – hvad er relevant for dit projekt eller produkt?;

Performance:  Primary operating characteristics. This dimension of quality involves measurable attributes

Features:  Features are additional characteristics that enhance the appeal of the product or service

Reliability:  Reliability is the likelihood that a product will not fail within a specific time period.

Conformance:  Conformance is the precision with which the product or service meets the specified standards.

Durability:  Durability measures the length of a product’s life.

Serviceability:  Serviceability is the speed with which the product can be put into service when it breaks down

Aesthetics:  the subjective dimension indicating the kind of response a user has to a product.

Perceived Quality:  Perceived Quality is the quality attributed to a good or service based on indirect measures.

Og at komme fra fluffy definitioner på kvalitet til mål og metrikker – se det er en helt anden snak som jeg lige vender tilbage med indenfor den nærmest fremtid.