Gå til toppen

Når brugerne tester: Derfor er grundlæggende testforståelse afgørende

I mange IT-projekter er slutbrugerne dybt involverede i, at løsningen fungerer i praksis. Ofte er det dem, der sidder med kendskabet til processer, kunder og krav. Og ofte er forretningen de eneste, der tester, når vi ser bort fra de mere tekniske testaktiviteter.

  • Men hvordan sikrer vi, at forretningen også kan navigere i den tekniske og strukturerede verden af softwaretest?
  • Hvordan sikrer vi, at den viden, forretningen har, bliver brugt struktureret i testen?
  • Hvordan sikrer vi, at vi får lavet den mest effektive test?

Når forretningen træder ind i testrollen, er en grundlæggende testforståelse ikke bare en fordel. Den er en nødvendighed.

Her handler det om at bygge bro mellem viden om, hvordan løsningen skal fungere, og evnen til at omsætte det til systematiske testaktiviteter.

Men hvad indebærer en grundlæggende forståelse af test egentlig?

Lad os kigge på de vigtigste begreber.

Testanalyse og testdesignteknikker skaber overblik over kravene

Først skal testanalysen være på plads.

Ved at forstå krav gennem teknikker som ækvivalensklasser, grænseværdianalyse eller beslutningstabeller kan testeren identificere de væsentligste scenarier – og gøre det tidligt.

Faktisk er testteknikkerne utroligt effektive at bruge i starten, hvor vi definerer krav og features.

  • Testteknikkerne kan tydeliggøre kravene uden behov for tunge dokumenter.
  • Kravene bliver lige til at tage og bruge som udgangspunkt for test på alle niveauer.

På den måde bliver testteknikkerne en effektiv måde at synliggøre krav, strukturere dem og overdrage dem til teamet.

Testdesign sikrer passende test

Testdesign og testimplementering bygger videre på dette fundament.

Når testopgaverne nedbrydes, og testcases specificeres med sporbarhed mod kravene, bliver testarbejdet både mere fokuseret og effektivt. Det handler ikke kun om at finde fejl men også om at sikre, at vi får testet i passende omfang – hverken for meget eller for lidt – og at vi får prioriteret indsatsen rigtigt.

Brug et testværktøj – og forstå hvorfor

Derudover kræver de komplekse systemlandskaber, vi arbejder med i dag, en forståelse for, hvordan værktøjer som teststyring og fejlhåndtering kan understøtte processen. Det er en fordel, hvis vi ikke kun nøjes med at introducere, hvad testerne skal gøre med værktøjerne, men også får forklaret:

  • Hvorfor bruger vi værktøjer som teststyring og fejlhåndtering?
  • Hvilken værdi vi får ud af at flytte testdokumentationen fra Word, Excel, Confluence og notesbøger til et dedikeret værktøj?

Alle skal klædes ordentligt på

Vores erfaring viser, at jo bedre alle er klædt på med en grundlæggende forståelse af test, jo bedre bliver samarbejdet, og jo bedre bliver resultatet:

  • Forretningens testere bliver bedre rustet til at tage ejerskab over opgaven efterfølgende. Testerne kan udfordre IT, prioritere de rigtige områder og sikre, at løsningen ikke bare fungerer – men også lever op til forretningens behov.
  • Forretningens daglige sparringspartnere om produktet, forretningsanalytikere og produktejere kan nemmere strukturere hele grundlaget for testen, dvs. krav og acceptkriterier.
  • Med et fælles sprog omkring test og kvalitetssikring har hele teamet – inklusive udviklere, scrum masters  og projektledere – det samme udgangspunkt for diskussionen om, hvordan I skal gribe det an i jeres kontekst.

Vil du vide mere om grundlæggende test? Vil du lære, hvordan brugen af struktureret test proaktivt kan være med til at skabe et bedre grundlag for udviklingen af jeres løsninger? Så tilmeld dig og dine medarbejdere vores kursus i Grundlæggende Test.

Læs mere om struktureret test i vores andre artikler:

Hvorfor strukturere testdesign?

Sådan sikrer du passende test med testdesignteknikker

Sådan kan test understøtte det første agile princip

Tilmelding til seminar

Tilmeld dig via formularen herunder.

Når du har tilmeldt dig, modtager du automatisk en bekræftelse pr. mail.