Foredrag

Book os til et foredrag om softwaretest

Hos Key2Quality er vi eksperter i softwaretest. Og vi deler meget gerne ud af vores viden. Her på siden kan du læse om de foredrag, som vi kan bookes til. Vi kommer gerne til jer men kan også holde foredrag i vores egne kursuslokaler i Skanderborg.

Vi tilbyder også skræddersyede foredrag. Kontakt os for at høre mere.

Testmanager, orchestrator eller quality coach

Vi har – siden agile blev en del af vores hverdag – talt om testerens rolle, og hvordan den kan og bør ændre sig i lyset af nye måder at levere software på – med forskellige agile metoder som SCRUM og DevOps, og senest de forskellige skalerede agile rammeværk. Men testmanagerens rolle er også under forandring, og vi oplever, at der bliver sat spørgsmålstegn ved rollen i nogle situationer – har den stadig sin eksistensberettigelse?

Test i en skaleret agil udviklingsmodel

Hvad gør I for at understøtte test og kvalitet i en skaleret agil model? Hvordan sikrer I tilstrækkeligt fokus på test både på teamniveau – på tværs af teams og for løsningen som helhed? Hvem løber med strategi og orkestrering af test på alle disse områder? Hvem hjælper teamet til at blive bedre til test og til at tage ejerskabet for kvalitet af det de bygger?

I denne præsentation vil Gitte Ottosen diskutere de største udfordringer ved transformationen til en skaleret udviklingsmodel set med test- og kvalitetsbrillerne, og hvad der kan gøres for at løse disse.

Kvalitet handler ikke om test men om værdi

Hvad mener vi, når vi siger kvalitet? Og mener vi det samme som kunden, slutbrugeren eller ledelsen? Husk på det første agile princip: “Vores højeste prioritet er at tilfredsstille kunden gennem tidlig og kontinuerlig levering af værdifuld software.” Med det i tankerne – hvorfor så ikke flytte fokus til, hvilken værdi vores kunde ønsker, med den løsning vi skaber for dem? Og så finde ud af en måde at måle, om vi leverer denne værdi?

Bliv bedre til at forstå kundens behov

Internationale undersøgelser viser, at omkring halvdelen af de fejl, der introduceres i software, bliver introduceret, fordi man ikke har forstået kundens eller brugerens behov, og at disse fejl bliver fundet sent i forløbet som en del af systemtest eller accepttest. Samtidig bruger vi som testere testdesignteknikkerne som en del af vores testopgave, også som testere i et agilt team. Vi bruger dem for at skabe den bedste og mest effektive test og samtidig som grundlag for et godt overblik over fremskridt og dækning, uanset om vi tester eksplorativt eller bruger dem som grundlag for automatiserede regressionstests. – Som et værktøj til at få et bedre overblik og forståelse for det, vi tester.

Gitte holdt et inspirerende oplæg om test og kvalitetssikring i agile projekter og vi var begejstrede for at have hende hos os. Hun delte sin ekspertise og gav os ny viden om, hvordan vi bedst kan håndtere kvalitetssikring i en agil udviklingsproces.

Knowledge Cube er dedikeret til at levere løsninger af højeste kvalitet og stræber altid efter at forbedre os. Vores agile samarbejde med kunder har allerede været en stor succes, og vi intensiverer nu vores fokus på test og kvalitetssikring i hele softwareudviklingslivscyklussen.

Vores mål er at etablere et endnu stærkere fundament for vores løsninger og sikre, at vores produkter altid lever op til vores kunders forventninger.
Gittes oplæg har været en kilde til konkrete værktøjer og strategier, som vil styrke vores testmetodik, hjælpe os med at identificere potentielle udfordringer og håndtere dem på en mere effektiv måde.

Vi er dybt taknemmelige for, at Gitte Ottosen delte sin ekspertise med os, og vi er ivrige efter at implementere den nye viden i vores daglige arbejde. Ved at gøre dette vil vi styrke vores evne til at levere produkter af høj kvalitet og opnå endnu større succes i vores agile projekter.

Vi ser spændt frem til de kommende udfordringer og muligheder, hvor vi med den nye viden vil kunne skabe endnu bedre resultater for vores kunder.

Merete Engels Lemke Nielsen

Manager, Quality Assurance, Knowledge Cube A/S