Gå til toppen

Månedens underviser: Eleonore Fly Ringgaard

Hos Key2Quality er vi så privilegerede at huse nogle fantastisk dygtige undervisere, som bringer teorien til live ved at skabe forbindelse til kursisternes hverdag. I denne måned er vi glade for at kunne fremhæve Eleonore Fly Ringgaard. Eleonore underviser, fordi hun brænder for at gøre komplekse emner mere tilgængelige og forståelige, og fordi hun ønsker at inspirere og hjælpe andre med at løfte deres kompetencer. 

Eleonore Fly Ringgaard er senior testkonsulent, underviser og områdeleder for kompetencer og viden. Hun har en stærk passion for at formidle viden. En passion, som startede allerede i gymnasiet og videreudviklede sig gennem hendes studie- og erhvervskarriere.

Eleonore er akkrediteret underviser inden for ISTQB Foundation samt alle 3 TMAP kurser: TMAP: Quality for Cross-Functional Teams, TMAP: High-Performance Quality Engineering og TMAP: Organizing Built-In Quality at Scale.

Som underviser sætter Eleonore en ære i at skabe en engagerende og nærværende undervisning, hvor teori og praksis går hånd i hånd, og hvor kursisterne får mulighed for at stille spørgsmål og reflektere.

“Bag kulisserne” har Eleonore desuden været med til at udvikle kursusmaterialer – og primus motor i forhold til udviklingen af vores nye e-learning platform, Key2Learn.

Hvad er din baggrund for at undervise?

Jeg har en erhvervsmæssig baggrund inden for projektledelse, test og kvalitetssikring, hvor jeg gennem flere år har arbejdet med IT-projekter i mange afstøbninger. PoC’er, IT-udbud, implementerings- og udviklingsprojekter. 

Men jeg skal faktisk helt tilbage til folkeskoletiden, for at finde min baggrund for at blive underviser. I folkeskolen havde jeg nogle utroligt dygtige lærere, der formåede at gøre undervisningen interessant og nærværende. Jeg så meget op til flere af mine lærer og troede også, at jeg selv skulle være folkeskolelærer på det tidspunkt. 

Så kom jeg videre i gymnasiet, fik nye interesser og begyndte at engagere mig politisk. Det bragte mig videre på universitet, og efter ca. fem års aktiv involvering i politik havde jeg fået nok af det. Jeg skiftede derfor over på en kandidatuddannelse inden for IT og ledelse. Igen blev jeg ”smittet” af flere meget engagerede undervisere og fik også selv lov at være hjælpeunderviser.

Jeg opdagede ret tidligt en passion for at formidle min viden, så andre kunne få gavn af de metoder og teknikker, jeg selv havde oplevet succes med. Det har jeg taget med mig ud på arbejdsmarkedet. Og jeg tror at årene som politisk aktiv har været med til at styrke mine kompetencer inden for formidling.

Da jeg lavede skiftet fra projektledelse til test og kvalitetssikring var jeg på kurser i både ISTQB og TMAP – endnu engang med nogle meget engagerede og dygtige undervisere, hvor jeg kunne mærke deres passion for faget. Derfor var jeg hurtig til at gribe chancen, da jeg fik muligheden for selv at blive akkrediteret underviser. Jeg har siden været med til at udvikle både fysiske kurser og e-læringsmateriale inden for bl.a. TMAP og kvalitetssikring.

Hvornår begyndte du at undervise, og hvorfor?

Jeg begyndte at undervise allerede i gymnasieårene, og så har det stille og roligt udviklet sig med årene. Som nævnt var tidlige erfaringer i livet med nogle meget engagerede undervisere med til at præge mig i den retning. På universitet indså jeg, at jeg virkelig brænder for at gøre komplekse emner mere tilgængelige og forståelige. 

At undervise giver mig muligheden for at skabe aha-oplevelser og se, hvordan kursister får ny indsigt og praktisk værdi af undervisningen. Det er enormt givende at kunne inspirere og hjælpe andre med at løfte deres kompetencer og se dem få selvtillid i emner, som kan virke svære ved første øjekast. Og så er det også ofte, når jeg underviser, at jeg selv får nye aha-oplevelser, både via gode spørgsmål fra kursisterne, og når de deler ud af deres erfaringer.

Hvad lægger du vægt på som underviser?

Som underviser lægger jeg vægt på at skabe en nærværende og engagerende læringsoplevelse, hvor teori og praksis mødes. Jeg forsøger at bygge bro mellem teorierne og metoderne og den praktiske anvendelse, så kursisterne bedre kan omsætte det, de lærer, til deres egne opgaver og projekter. Jeg synes, det er vigtigt, at der er plads til spørgsmål, dialog og refleksion.

Har du en anden passion, ud over at undervise?

Det vigtigste for mig her i livet er min familie. Jeg sætter utroligt stor pris på bare ”at være” sammen med min datter og vores store dejlige familie.

Jeg har ikke som sådan én stor passion. Jeg er utroligt nysgerrig som menneske, og derfor har jeg også haft mange forskellige hobbyer. Men jeg holder særligt meget af at rejse til nye steder og generelt at opholde mig i naturen. Når jeg har været nye steder henne, oplever jeg en fornyet energi.