Gå til toppen

Månedens underviser: Christian Ottosen

Hos Key2Quality er vi så privilegerede at huse nogle fantastisk dygtige undervisere, som bringer teorien til live ved at skabe forbindelse til kursisternes hverdag. I denne måned er vi glade for at kunne fremhæve Christian Ottosen. Christian underviser, fordi det er fedt at mærke, at han kan gøre en forskel ved at give testere og andre teammedlemmer en fælles forståelse og et fælles sprog om test.

Christian Ottosen er senior testkonsulent og underviser og har i sin karriere indenfor test arbejdet med både komplekse og kritiske systemer med mange integrationer og interfaces, embedded software indenfor HIFI, applikationer til brug på small screen samt e-commerce på både small screen og desktop.

Erfaringen herfra bruger Christian, når han planlægger og koordinerer testaktiviteter med både interne og eksterne partnere, og han sørger for, at kvalitet og test er en del af mindsettet hos begge.

Christian er akkrediteret underviser indenfor ISTQB Foundation (English), ISTQB Agile Tester Extension og ISTQB Advanced Test Analyst.

Han brænder for at sprede budskabet om den gode test, når han underviser i Grundlæggende test og skræddersyede kurser, hvor han giver kursisterne et solidt fundament i testverdenen med udgangspunkt i deres behov.

Hvad er din baggrund for at undervise?

Min første oplevelse som underviser fik jeg på sergentuddannelsen og officersuddannelsen i 2008-2009. Som en del af min uddannelse i Forsvaret blev jeg undervist i, hvordan man er en god underviser, og det var her, jeg gjorde mig mine første erfaringer som underviser. I årene efter fik jeg mulighed for at anvende min læring.

Da jeg i 2015 begyndte at beskæftige mig med software test, fik jeg hurtigt tilegnet mig en bred erfaring med komplekse systemer i projekter, der opfordrede til brugen af testteknikker. Sidenhen har jeg arbejdet med embedded software, store komplekse systemlandskaber, simple applikationer, small screen applikationer på iOS og Android og meget mere.

Jeg har været en del af projekter med flere afskygninger af udviklingsmodeller, herunder vandfaldsmodellen, Scrum og Kanban, Hybridmodeller, Prince2-projekter med fabriksproduktion, og Dual Track Agile (også kendt som Spotify-metoden). Alle disse oplevelser og erfaringer har bidraget til min forståelse af testfaget, og hvor stor betydning netop konteksten har.

Hvornår begyndte du at undervise og hvorfor?

Da jeg startede min testkarriere hos Systematic i 2015, begyndte jeg at undervise uerfarne testere i testanalyse og -teknikker, i forsøget på at udbrede testfagligheden i virksomheden. Samtidig blev jeg en fast del af introduktionsforløbet for nyansatte i min afdeling, hvor jeg underviste i Flyvevåbnet og dets historie. Siden da har jeg både officielt og uofficielt undervist og faciliteret som en del af mine jobs.

I 2021 blev jeg ansat hos Key2Quality og blev hurtigt en del af undervisningsteamet. Jeg deltog i et kursus i at blive en god underviser, og især i starten gav mine kollegaer mig sparring og feedback på min undervisning.

Jeg underviser, fordi det er fedt at mærke, at jeg kan gøre en forskel ved at give testere og andre teammedlemmer en fælles forståelse og et fælles sprog om test. Jeg brænder for at komme ud og hjælpe dér, hvor testfagligheden er lav; dér, hvor test er noget, der bare skal overstås, og hvor det måske er forretningen, som bliver smidt ud i at skulle teste ved siden af den daglige drift.

Hvad lægger du vægt på som underviser?

Det er vigtigt for mig, at min undervisning rammer kursisternes niveau så godt som muligt. Det gør jeg ved at tilpasse sprog og sværhedsgrad til de kursister, jeg står overfor. Og så sørger jeg for at gøre teorien levende ved at sætte undervisningsmaterialet i en relevant kontekst, enten fra min egen erfaring eller kursisternes hverdag. Når jeg f.eks. forklarer, hvordan parvis test kan gøre en forskel, bruger jeg konkrete, hverdagsnære eksempler, som kursisterne kan relatere til og omsætte direkte i deres arbejde.

Det betyder meget for mig, at kursisterne har noget konkret at tage med hjem, og at de forstår, hvordan elementer fra undervisningen kan anvendes i deres egen hverdag.

Har du en anden passion, ud over at undervise?

Jeg er bilentusiast med stort B! I hverdagen er bilen med til at få praktikken til at gå op – og det ER bare lidt federe med en bil, der skiller sig ud og giver køreglæde. I weekenden hjælper jeg en kammerat med at køre ræs i en såkaldt ”Slingshot”. En Slingshot er en lang amerikansk racerbil med v8 motor og 1100 hk, hvor alt er optimeret til at køre stærkt. Det er fedt at være en del af et team, hvor vi sammen forsøger at forbedre os og blive hurtigere. Og det giver altid et sus i maven at være helt tæt på racerbilen, når den kører afsted.

"Christian er ikke til at skyde igennem. Der lader ikke til at være nogen huller i hans viden."
René Bundgaard Jeppesen
Forretningskonsulent, deltager på ISTQB Foundation