Hos Key2Quality er vi så privilegerede at huse nogle fantastisk dygtige undervisere, som bringer teorien til live ved at skabe forbindelse til kursisternes hverdag. I denne måned er vi glade for at kunne fremhæve Daisy Fishclein Steffensen. Daisy underviser, fordi giver det hende energi og en følelse af, at det, hun laver, virkelig gør en forskel.
Vores senior testkonsulent og underviser Daisy Fischlein Steffensen er en eminent testanalytiker med en særlig passion for testdesignteknikker. Hun har en veludviklet teknisk, analytisk og systematisk forståelse, som kombineret med hendes humanistiske kompetencer inden for kommunikation, diplomati og teamwork gør hende til en fremragende underviser i kurser som ISTQB Foundation (dansk), ISTQB Foundation (English), ISTQB Advanced Test Analyst, TMAP: Quality for Cross-Functional Teams og TMAP: High-Performance Quality Engineering.
Daisy er i det hele taget en dygtig formidler, og hun har bl.a. skrevet artiklen “Sådan sikrer du passende test med testdesignteknikker”.
Som underviser er det vigtigt for Daisy at sikre, at kursisterne får noget konkret og anvendeligt med fra kurset – noget, de kan tage hjem og bruge med det samme. Det gør hun ved at integrere praktiske øvelser, som giver kursisterne hands-on erfaring.
I 2025 underviser Daisy i ISTQB Foundation (English), ISTQB Advanced Test Analyst, TMAP: Quality for Cross-Functional Teams og TMAP: High-Performance Quality Engineering.
Hvad er din baggrund for at undervise?
Min første erfaring med at undervise fik jeg, da jeg arbejdede hos Impact. Her havde jeg ansvaret for at lære kunder at bruge de webshop-løsninger, vi udviklede til dem. Da jeg senere kom til Systematic, underviste jeg nye medarbejdere i test og testprocesser som en del af virksomhedens onboarding-kursus. Min baggrund kombinerer derfor en solid praktisk erfaring med undervisning i både tekniske og kundeorienterede miljøer.
Hvorfor kan du godt lide at undervise?
Jeg ser det som en spændende udfordring at formidle komplekse emner på en måde, der er let forståelig og anvendelig.
Jeg nyder især at undervise i testanalyse og testdesignteknikker. De er både konkrete og praktisk anvendelige, samtidig med at de kan være komplekse og udfordrende – både for kursisterne og for mig. Det er fantastisk at se den ahaoplevelse, kursisterne får, når de forstår, hvordan de umiddelbart meget teoretiske teknikker kan bruges i praksis.
Og selvom forberedelsen kan være krævende, finder jeg stor glæde i selve undervisningen. Når jeg er i gang, og særligt når jeg modtager positiv feedback fra kursisterne, giver det mig energi og en følelse af, at det, jeg laver, virkelig gør en forskel.
Samtidig holder undervisningen mig skarp på teorien, da jeg løbende skal opdatere og genopfriske min viden.
Hvad lægger du vægt på som underviser?
Mit mål er altid at sikre, at kursisterne får noget konkret og anvendeligt med fra kurset – noget, de kan tage hjem og bruge med det samme. Det gør jeg ved at integrere praktiske øvelser, som giver kursisterne hands-on erfaring.
Derudover deler jeg meget gerne ud af min egen erfaring. Her spiller min rolle som konsulent en vigtig rolle, fordi jeg kan bringe eksempler fra den “virkelige verden” ind i undervisningen. Når jeg kommer med konkrete eksempler på, hvordan jeg selv bruger teorien i praksis, bliver min undervisning mere levende.
I det hele taget prioriterer jeg dialog og erfaringsudveksling højt. Jeg forsøger altid at skabe en ramme, hvor kursisterne trygt kan stille spørgsmål og dele deres egne erfaringer og udfordringer.
Har du andre passioner udover at undervise?
Min familie er min største prioritet lige nu – jeg har tre mindre børn. Samtidig har jeg masser af gåpåmod og er eventyrlysten, hvilket ofte fører til spændende oplevelser. Jeg har rejst en del og haft mange unikke oplevelser.
Jeg har fx været au pair i USA og læst på college derovre. Og så har jeg arbejdet på et krydstogtskib og i løbet af det halve år besøgt rigtigt mange lande.
Jeg rejser også gerne alene med mine børn. For eksempel tog jeg alene afsted til USA med mine tre børn, da de var 1, 6 og 8 år.
Hvor andre måske ser begrænsninger, ser jeg spændende udfordringer, der kan løses. Det er nok også denne tilgang, jeg bringer ind i mit arbejde som underviser og konsulent.